Zdrowie w pracy

Spędzamy większość dnia w pracy zazwyczaj w środowisku sztucznym wymuszającym na nas określone pozycje (np. pozycja siedząca) oraz zachowania często niezgodne z naszymi przekonaniami, charakterem,  itd. To wszystko ma wpływ na naszą kondycję zdrowotną
i psychiczną.

W coraz większym stopniu dopada nas syndrom siedzącego trybu życia: bóle kręgosłupa, otyłość, wysoki cholesterol, złe nawyki żywieniowe, brak ruchu a w rezultacie dalsze kłopoty zdrowotne.
Praca w pozycji wymuszonej, jaką są stanowiska biurowe, gdzie przez kilka godzin dziennie zmuszamy się do trwania w środowisku sztucznym, wpływa niekorzystnie na nasze kręgosłupy oraz wzrok. W podobnym stopniu negatywny wpływ na zdrowie ma praca kierowcy.
Aby jak najdłużej zachować sprawność fizyczną i dobre samopoczucie, warto dbać o zdrowie w pracy: jeść regularne, zdrowe posiłki, ograniczyć kofeinę, pamiętać o zachowaniu prawidłowej postawy.

Zbyt rzadkie przerwy w pracy, picie kawy zbyt wielkich ilościach, przemęczanie wzroku, podczas pracy przy komputerze, czy bardzo powszechne podjadanie batonów i innych słodkich przekąsek to drobne grzeszki, które zdarzają się bardzo często spędzając czas w pracy. Mogłoby się wydawać, że pojedyncze wykroczenia przeciwko naszemu zdrowiu wydają się być nieznaczące. To jednak w sytuacji regularnej powtarzalności, stają się nawykami, które w przyszłości mogą niekorzystnie wpłynąć na stan naszego zdrowia oraz samopoczucie.

 

Przebywanie za biurkiem przez kilka godzin w  pozycji wymuszonej i często nieprawidłowej może sprawić, że zaczniemy odczuwać bóle pleców, bóle głowy, a czasem też nadgarstka
i łokcia. Można temu zapobiec, a przynajmniej złagodzić objawy, zmieniając złe nawyki i zwrócić uwagę na  :

Bardzo często jest tak, że to nasze zaniedbania, bagatelizowanie drobnych elementów, które z biegiem czasu urastają do rangi nawyków, decydują o naszym zdrowiu. Przykładowo swoje stanowisko pracy w większości przypadków, każdy jest w stanie prawidłowo przygotować. Wspomniane nawyki z upływem czasu bardzo trudno wykorzenić.

Ciało człowieka nie zostało zaprojektowane do siedzenia, ale do chodzenia. Nasze ciało cierpi podczas siedzenia, gdy nie robimy przerw  –  miednica i odcinek lędźwiowy są  w nienaturalnym położeniu, nie ma ruchu, oczy są wpatrzone w jeden punkt, szyja się nie obraca, a nadgarstki pracują cały czas w jednej pozycji.

Dłuższy okres pracy w takich warunkach, ma wpływ na stan naszego zdrowia: schorzenia kręgosłupa, układu krążenia, zespół cieśni, pogorszenie wzroku oraz zmęczenie a w rezultacie może być czynnikiem obniżającym  efektywność pracownika. Taki stan rzeczy przekłada się na jakość i rezultaty pracy w całej firmie.

By temu zaradzić, warto samemu przedsięwziąć pewne działania:

Staraj się siedzieć prosto. Kiedy się garbisz, obciążasz kręgosłup. Napinają się mięśnie pleców, karku i szyi, a to negatywnie oddziałuje na układ oddechowy, trawienny i krwionośny.

Lepsze samopoczucie w pracy i  po pracy? To warto ograniczyć picie kawy a zacząć spożywać  wodę a na pewno organizm to pozytywnie odczuje.

Zamiast czekoladek czy drożdżówek zaopatrz się w zdrowe przekąski. Mogą to być bakalie, świeże owoce  czy nawet warzywa. Zdrowe nawyki żywieniowe wpłyną na poprawienie efektywności w pracy.

Długie godziny przy komputerze, to zabójstwo dla wzroku – zwłaszcza, jeśli pracuje się  przy kiepskim oświetleniu. Pracując przed monitorem, odruchowo mrugamy rzadziej. Wzrok jest  zatem narażony na pojawienie się zespołu suchego oka. Można stosować krople nawilżające, pamiętając o tym, by odpoczywać od monitora. Można też powiesić sobie obok monitora zdjęcie zielonego lasu – patrzenie na zieleń koi wzrok. Ważne by pamiętać, by po 20 minutach patrzenia w monitor, zrobić sobie 20 sekundową przerwę – skupiając wzrok na odległych przedmiotach, przykładowo za oknem. Warto to powtarzać wielokrotnie podczas pracy.

 

Warto robić krótkie przerwy, wykorzystując je na krótkie spacery oraz gimnastykę, co jest dobrym sposobem na regenerację w pracy , co sprzyja podniesieniu kreatywności
i redukuje uczucie senności.

Rośliny  to dobry sposób na oczyszczenie powietrza ze szkodliwych substancji takich jak formaldehyd czy aceton. Ponadto, świeże rośliny rozjaśnią biuro i stworzą przyjazną atmosferę w Twoim miejscu pracy.

Wiele chorób w początkowej fazie przebiega bezobjawowo dlatego raz w roku należy sprawdzić stan swojego zdrowia. Samo podjęcie decyzji o wykonaniu badań ułatwia fakt, że wiele firm oferuje abonamenty zdrowotne w ramach benefitów pracowniczych.  Profilaktyczne badania warto wykonywać, przecież większość z nas będzie pracować do 65 roku życia, oczywiście jeżeli zdrowie nam pozwoli.